Jak podpořit četbu dětí na druhém stupni? Taky si tím lámete hlavu?
Napadlo mě uvést do života ve třídě vlastní třídní miniknihovnu, ze které si děti mohou volně půjčovat knihy, které svou četbou již ověřili jejich spolužáci. Prostě knihy, které už někdo přečetl a byly moc dobré. Knihy přece nemají ležet v knihovně, ale mají se číst!
A tak se nám knihovna – skříňka v zadní části třídy – pomalu zaplňuje různými tituly a první „odvážlivci“ si je půjčují domů. Princip je jednoduchý: zapíší se do seznamu, kdy si knihu půjčili a při vrácení se opět odepíší. Knihu mohou mít doma přiměřeně dlouhou dobu (maximálně 2 měsíce) a měli by se k ní chovat s úctou. Když do knihovničky vkládáme novou knihu, vždy si ji představíme, aby bylo dětem jasné, o jaký žánr se jedná a co mohou od četby očekávat.
Tak držte palce, ať se podaří „rozečíst“ i naprosté odpírače četby knih.
PS: „Dárce“ od Lois Lowryové – dle mého názoru jednu z nejlepších knih pro náctileté – už čtou tři děti ze třídy!